Production Performance And Agro-Industrial Development Strategy Of Gunung Kelir Coffee Sirap Hamlet, Jambu District

  • Dina Kumala Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, UniversitasWahid Hasyim
  • Lutfi Aris Sasongko Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, UniversitasWahid Hasyim
  • Hendri Wibowo Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, UniversitasWahid Hasyim
  • Endah Subekti Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian, UniversitasWahid Hasyim
Keywords: development strategy, agro-industry, coffee, QSPM, Gunung Kelir

Abstract

Coffee productivity in Jambu District is the second highest coffee productivity in Semarang Regency. The purpose of this study is to determine production performance and the priority of the agro-industrial development strategy for coffee in Gunung Kelir, Sirap Hamlet, Jambu District. This research uses quantitative and qualitative descriptive methods. The method of determining the location of the study was determined by the purposive sampling method. The data analysis method uses Production Performance, IFAS, EFAS, SWOT, and QSPM analysis. The results of research on production performance for capacity, quality, delivery speed, and flexibility in the good category, while for productivity is not optimal. Based on the SWOT diagram analysis the position of the coffee agro-industry is in quadrant I (aggressive strategy). Based on the QSPM analysis, a development strategy for the agro-industry of Gunung Kelir coffee, is a market expansion strategy.

References

Badan Pusat Statistik. (2020). Jumlah Produksi Tanaman Perkebunan Rakyat Kabupaten Semarang Tahun 2019. Semarang: Author.
Badan Pusat Statistik. (2021). Statistik Kopi Indonesia 2020. Jakarta: Badan Pusat Statistik.
Bulan, T. P. L. (2017). Pengaruh Diversifikasi Produk dan Harga terhadap Kepuasan Konsumen pada Juragan Jasmine Langsa. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(1), 679–687.
Direktorat Jenderal Perkebunan. (2019). Statistik Perkebunan Indonesia 2018 - 2020. 77. Jakarta: Sekretariat Direktorat Jenderal Perkebunan.
Erniasari, S. F., Santoso, S. I., & Mukson. (2021). Nilai tambah dan strategi pengembangan usaha pengolahan kopi arabika. Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 15(3).
Gayana, R., Mukson, & Budiraharjo, K. (2021). Analisis Prioritas Penentuan Strategi Bauran Pemasaran Kopi Pada Kelompok Tani Manunggal VI Di Kecamatan Jambu Kabupaten Semarang. Agromedia, 39, 11–23.
Harini, C., & Yulianeu. (2018). Strategi penetrasi pasar UMKM Kota Semarang menghadapi era pasar global MEA. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 21(2), 361–381. https://doi.org/10.24914/jeb.v21i2.1967
Hartanto. (2018). Strategi Perusahaan Multinasional Di Era Globalisasi (Studi Kasus Glokalisasi Dalam Ekspansi “Indomie” Ke Pasar Timur Tengah Dan Afrika). Jurnal Sosial Dan Humaniora, 3(5), 681–692. https://doi.org/10.47313/ppl.v3i5.400
Heizer, J., & Render, B. (2015). Manajemen Operasi : Manajemen Keberlangsungan Dan Rantai Pasokan. Jakarta: Salemba Empat.
ICO. (2021). Word Coffee Consumption. https://www.ico.org
Lareza, A., Nugraha, A., & Affandi, M. I. (2021). Analisis Kinerja Produksi Dan Strategi Pemasaran Agroindustri Kerupuk Kemplang Di Kota Bandar Lampung. Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis, 8(2), 279–286. https://doi.org/10.23960/jiia.v9i2.5100
Parrangan, E. R., Kumadji, S., & Yulianto, E. (2015). Analisis Strategi Perusahaan Dalam Ekspansi Pasar Luar Negeri ( Studi Kasus Pada PT . Semen Indonesia ( Persero ) Tbk dalam Akuisisi Thang Long Cement Company di Vietnam ). Jurnal Administrasi Bisnis, 26(2), 1–10.
Prasetya, H., & Lukiastuti, F. (2011). Manajemen Operasi. Yogyakarta: CAPS.
Putri, R. M., Haryono, D., & Nugraha, A. (2019). Analisis Kinerja Dan Lingkungan Internal Eksternal Agroindustri Keripik Pisang (Studi Kasus Di Desa Sungai Langka Kabupaten Pesawaran). Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis, 7(2), 203–210. https://doi.org/10.23960/jiia.v7i2.203-210
Qanita, A. (2020). Analisis Strategi Dengan Metode Swot Dan Qspm (Quantitative Strategic Planning Matrix): Studi Kasus Pada D’Gruz Caffe Di Kecamatan Bluto Sumenep. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 1(2), 11–24. https://doi.org/10.15575/jim.v1i2.10309
Sari, A. M., Haryono, D., & Adawiyah, R. (2017). Kinerja Produksi Dan Strategi Pengembangan Agroindustri Kopi Bubuk Di Kota Bandar Lampung. Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis, 5(4), 360–367. http://jurnal.fp.unila.ac.id/index.php/JIA/article/view/1744/1547
Sari, M. D., & Yuwono, A. (2020). Strategi Pengembangan Agribisnis Kopi Untuk Mendukung Wisata Telaga Ngebel Ponorogo. JURNAL AGRI-TEK : Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Eksakta, 21(2), 68–71. https://doi.org/10.33319/agtek.v21i2.64
Setyasasama, S., Kusnandar, & Qonita, R. A. (2021). Strategi Pengembangan Agribisnis Kopi Di Kabupaten Karanganyar. AGRISTA, 9(2), 37–46.
Sukmawati, D. A., & Syafrial. (2018). Analisis Nilai Tambah Gula Kelapa dan Strategi Pengembangan pada Agroindustri Kecap Cap “SRK” di Kabupaten Pacitan. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 2(1), 29–40. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2018.002.01.4
Suwali, Anwar, S., & Setiadi, A. (2016). Strategi Pengembangan Agroindustri Kopi Pada Gapoktan Gunung Kelir Di Kecamatan Jambu Kabupaten Semarang. Agromedia, 35(2), 83–92.
Wulandari, M., Wahyuni, S., & Zulianto, M. (2021). Strategi Diversifikasi Produk Pada Umkm Kerajinan Bambu Di Desa Gintangan Kecamatan Blimbingsari Kabupaten Banyuwangi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 15(1), 103–109. https://doi.org/10.19184/jpe.v15i1.19704
Published
2022-10-01