PENGARUH PENGALOKASIAN DANA SEKOLAH TERHADAP PENYELENGGARAAN PENDIDIKAN INKLUSIF

  • Angre Claudia Nasution Universitas Negeri Jakarta
  • Asep Supena Universitas Negeri Jakarta
  • Salmatus Saadah Putri Universitas Negeri Jakarta
  • Septiana Dwiningrum Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Keywords: Fund Allocation, Inclusive, Implementation.

Abstract

Abstract: Maximum inclusive education can be seen from good management for the school. One of them is financial management/funding. Funding and the allocation of these funds are one of the influential aspects for the success of schools in implementing inclusive education. So that this study aims to determine the effect of the allocation of school funds at SMA Garuda Cendekia Jakarta. This study uses a qualitative descriptive method with interview techniques with one of the special supervisor teachers (GPK) who has been teaching for at least 5 years. The results showed that Garuda Cendekia High School needed sufficient funds to implement inclusive education because the management and funding at Garuda Cendekia High School had not been maximized, especially related to special facilities for children with special needs.

References

Eka Sari Setianingsih, Ikha Listyarini. (2019). “Implementasi Pelaksanaan Pendidikan Inklusi Di Sd Bina Harapan Semarang.” Jurnal Taman Cendekia Vol. 03 Nomor 01 H. 265-266.
Erawati, I. L., Sudjarwo, S., & Sinaga, R. M. (2016). “Pendidikan Karakter Bangsa pada Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pendidikan Inklusif.” Jurnal Studi Sosia. Vol 4(1), Nomor 41055.
Mujayaroh, M., & Rohmat, R. (2020).” Pengelolaan dan Pengalokasian Dana Pendidikan di Lembaga Pendidikan.” Arfannur, Vol 1(1), Nomor 41-54.
Indah Permata Darma, & Binahayati Rusyidi. “Pelaksanaan Sekolah Inklusi Di Indonesia.” Prosiding Ks: Riset & PKM. Vol.2 No. 2 Hal: 147 – 300.
Nabila S, Aning Kesuma Putri. (2019). “Analisis Penyaluran Dana Alokasi Khusus Fisik Reguler Bidang Pendidikan Di Pulau Bangka Tahun 2017-2018.” Jurnal Ekonomi dan Kebijakan Publik. Vol 2, Nomor 2.
Nuzula, Muhammad Firdaus (2020). "Analisis Manajemen Rencana Keuangan Dan Anggaran Sekolah Inklusi Di SDN Pasar Lama 3 Banjarmasin."
Permas, Ida Bagus Made Sutra Isvara, Anantawikrama Tungga Atmadja, and Made Aristia Prayudi (2018). "Pengelolaan Dana Bantuan Operasional Sekolah (Bos) Di Sekolah Dasar (Studi Kasus Pada Sekolah Dasar Negeri 2 Bengkala Yang Menerapkan Sistem Pendidikan Inklusi)." Jimat (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi) Undiksha, Vol 8.2.

Saidah, N. (2020). “Pengertian, Proses Administrasi Keuangan Dan Pemeriksaan Serta Pelaporan.”
Sumarni, M. S. (2019). Pengelolaan Pendidikan Inklusif di Madrasah. Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, Vol 17(2), Nomor 294355
Suwandi, S. (2012). “Arah Kebijakan Pemanfaatan dan Penyaluran Dana Pendidikan pada Era Otonomi Daerah.” Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, Vol 21(2).
Vitasari, N., & Tutur Martaningsih, S. (2019). “Kesiapan Sekolah Dalam Menerapkan Pendidikan Inklusi Di Kabupaten Kulon Progo.” Disertasi. Universitas Ahmad Dahlan: Program studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar.
Zahruddin, Zahruddin, Zainul Arifin, and Achmad Suhandi. 2019. "Implementasi Penyususnan Rencana Anggaran Pendapatan dan Belanja Sekolah." Jurnal Administrasi Pendidikan. Vol 26 (1), Nomor 46-56.
Published
2021-07-28
How to Cite
Nasution, A. C., Asep Supena, Salmatus Saadah Putri, & Septiana Dwiningrum. (2021). PENGARUH PENGALOKASIAN DANA SEKOLAH TERHADAP PENYELENGGARAAN PENDIDIKAN INKLUSIF. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 116-122. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.854