SKETSA PEMBELAJARAN BAHASA BERBASIS HIGH ORDER THINKING SKILLS (HOTS) DALAM SENTUHAN LITERASI

  • Florianus Dus Arifian UNIKA Indonesia St. Paulus
Keywords: language learning, HOTS, text, context

Abstract

This article is motivated by the issue of not embracing the HOTS dimension in the praxis of learning and the teacher's misperception about the HOTS concept. Therefore, this article aims to explined the HOTS dimension in the praxis of learning and to explained the meaning of HOTS concepts. However, the HOTS theme discussed in this article is focused on the language field. This article was compiled using reading and recording techniques by critically the views of various literary materials. The results of the study show that HOTS-based language learning contained in harmony with modern literacy competencies in the form of the ability to connect text and context and reflect critically on the relationship between text and context.

References

Arifian, D. F. 2019. Menalar Problem Pendidikan dan Bahasa. Yogyakarta: PT Kanisius.

Abidin, Y. 2014. Desain Sistem Pembelajaran dalam Konteks Kurikulum 2013. Bandung: PT Refika Aditama.

Ahuja P. & Ahuja G. C. 2010. Membaca secara Efektif dan Efisien. Bandung: PT Kiblat Buku Utama.

Anderson, L. W. & Krathwohl D. R. 2010. Kerangka Landasan untuk Pembelajaran, Pengajaran, dan Asesmen. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Barung, K. 2015. “Kajian Permulaan Potensi Bahasa dan Sastra untuk Pendidikan Karakter”. Proseding Makalah Seminar Dosen PBSI. Ruteng: Prodi PBSI STKIP St. Paulus.

Damhuri, M. 27 Oktober 2017. “Sumpah Kebudayaan”. Kompas, hlm. 6.

Ghazali, S. 2010. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Dengan Pendekatan Komunikatif-Interaktif. Bandung: PT Rafika Aditama.

Ghufron, S. 2015. Kesalahan Berbahasa: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Ombak.

Harjatanaya, T. Y. 2 Mei 2012. “Pendidikan Indonesia, Sebuah Evaluasi”. Kompas, hlm. 6.

Hayat, B. & Yusuf, S. 2010. Benchmark Internasional Mutu Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Heuken, A. 2008. Teknik Mengarang. Yogyakarta: Kanisius.

Kompas. 15 Mei 2018. Siswa Berprestasi Karena Nalar, hlm. 11.

Kompas. 4 September 2018. Kemampuan Literasi Rendah, hlm. 9.

Nurhadi. 2010. Bagaimana Meningkatkan Kemampuan Membaca?. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Nuriadi, S. S. 2008. Teknik Jitu Menjadi Pembaca Terampil. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Pusat Bahasa Depdiknas. 2011. Kamus Besar Bahasa Indonesia (Edisi Keempat). Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Tempo. 23 September 2018. Minat Baca, hlm. 19.
Published
2021-01-30
How to Cite
Arifian, F. D. (2021). SKETSA PEMBELAJARAN BAHASA BERBASIS HIGH ORDER THINKING SKILLS (HOTS) DALAM SENTUHAN LITERASI. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(1), 25-35. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i1.654