PERBANDINGAN HASIL BELAJAR SISWA ANTARA MODEL GUIDED INQUIRY DAN DISCOVERY LEARNING

  • Indah Permatasari Universitas Lampung
  • Feriansyah Sesunan Universitas Lampung
  • Ismu Wahyudi Universitas Lampung
Keywords: Discovery learning, Guided inquiry, Learning outcomes

Abstract

Comparison of Learning Outcomes Students between Guided Inquiry and Discovery Learning Models. The purpose of this research is to compare the learning outcomes between the guided inquiry and discovery learning models in the liquid pressure material for students of SMPN 8 Bandar Lampung. The experimental design in the study used the form of Quasi Eksperimental Design with the Nonequivalent Control Group Design. The data analysis techniques of student learning outcomes using N-gain scores and hypothesis testing using Independent Sample T-Test. Sig. value (2-tailed) of 0.002 <0.05. The results of this study indicate that there are differences in the average cognitive learning outcomes for students between guided inquiry and discovery learning models, this is indicated by the difference in the average N-gain value in the experimental class I of 0.71 with the high category and the average N-gain value in the experimental class II of 0.57 in the medium category.

Author Biographies

Indah Permatasari, Universitas Lampung

Program Studi Pendidikan Fisika

Feriansyah Sesunan, Universitas Lampung

Program Studi Pendidikan Fisika

Ismu Wahyudi, Universitas Lampung

Program Studi Pendidikan Fisika

References

A’yunin, Q., Indrawati., & Subiki. (2016). Penerapan Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) pada Pembelajaran Fisika Materi Listrik Dinamis di SMK. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(2), 149-155.

Dewi, Narni L., Dantes, Nyoman., & Sadia., I Wayan. (2013). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmiah dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 3(3), 132-141.

Dewi, Retno. (2014). Penggunaan model pembelajaran Inkuiri Terbimbing (Guided Inquiry) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar IPA. Jurnal Pendidikan Universitas Salatiga, 5(1), 56-68.

Dimyati & Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Dwiguna, H. (2013). Perbandingan Model Guided Inquiry (Inkuiri Terbimbing) dan Model Discovery Learning untuk meningkatkan Pretasi Belajar Siswa pada Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan UPI, 2(3), 46-58.

Gunawan, I., & Palupi, A. R. (2015). Taksonomi Bloom – Revisi Ranah Kognitif: Kerangka Landasan untuk Pembelajaran Pengajaran, dan Penilaian. Jurnal Premiere Educandum, 2(2),16-40.

Hairani., Dasyana, I Wayan., & Koeshandayanto, S. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbantu Mind Mapping terhadap Keterampilan Proses Sains dan Prestasi Belajar IPA Siswa SMP Kelas VII pada Pengetahuan Awal Berbeda. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 23(2), 154-165.

Nasyurallah. (2016). Perbandingan Model Pembelajaran Guided Inquiry Dengan Pembelajaran Guided Discovery Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Peredaran Darah. Jurnal Pendidikan, 2(1), 126-134.

Ngalimun. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Banjarmasin: Aswaja Pressindo.

Nurfauziah, R. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Inquiry dan Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(1), 20-24.

Puspita, S.AR., Pitadjeng., & Nursiwi, N. (2013). Peningkatan Kualitas Pembelajaran Geometri Berbasis Discovery Learning melalui Model Think Pair Share. Joyful Learning Journal, 2(3), 89-100.

Putrie, Intania R., Achmad, A., & Yolida, B. (2015). Perbandingan Model Guided Discovery Learning dengan Guided Inquiry Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Bioterdidik, 3(7), 101-112.

Rohmatawi, L. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing pada Tema Makanan dan Kesehatan terhadap Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah siswa. Jurnal Pendidikan IPA, 3(3), 88-92.

Samsuryati., Rosidin, U., & Ertikanto, C. (2015). Perbandingan Hasil Belajar Sains Melalui Penilaian Otentik antara Model Discovery dengan Inquiry. Jurnal Pembelajaran Fisika, 3(2), 63-74.

Sani, R.A. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran berorientasi Standar Proses Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sugandi. M. K. (2016). Peningkatan Kemampuan Memecahkan Masalah Siswa Pada Konsep Ekosistem dengan Pembelajaran Guided Inquiry Berbantu Auidio Visual di Kelas VII SMP IT Hafifudin Arrohmah. Jurnal Bio Education, 1(1), 46- 54.

Susanti, E. (2015). Penerapan Model Guided Discovery dan Guided Inquiry terhadap Hasil Kognitif, Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Siswa pada Materi Hukum Newton di SMPN 3 Palangka Raya. Jurnal Edusains IAIN Palangka Raya, 3(2), 87-98.
Published
2018-11-01