PENGGUNAAN STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF TIPE TRADING PLACE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR IPS SISWA SEKOLAH DASAR

  • Ambrosius L Edu
  • Oktavianus Namas Dali Universitas Katolik Indonesia Santu Paulus Ruteng
Keywords: Learning Motivation, Active Learning Strategy, Trading Place Type

Abstract

This research is motivated by the problem of low students motivation. The puspose of writing is to determine the effect of using an active learning strategy of trading place type in overcoming the the phenomenon in elementary school. The method used in this research was a literature study research method. This research was used to be able to find sources in collecting data, such as books, scientific journals, articles, theses and newspapers that were relevant to students’ learning motivation in elementary schools. The results of this study indicated that the use of an active learning strategy of the trading place type can overcome the low motivation to learn social studies for elementary school students. Use of the active learning strategy an involve students actively in the learning process because it provides opportunities to get to know, work together, exchange opinions and consider ideas, values or to find new ideas on various problem. This can increase students’ learning motivation and ability to communicate. From the results of the research above, it can be concluded that the use of trading place type active learning strategies can increase students’ motivation to learn social studies in ementary schools.

References

Apriadi, W. (2015). Penerapan Metode Trading Place Pada Mata Pelajaran Al-Islam Materi Perilaku Terpuji Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI MIA (Matematika IPA) 1 SMA Muhammadiyah 6 Palembang. Skripsi.
Darmansyah. (2010). Strategi Pembelajaran Menyenangkan Dengan Humor. Jakartan: Bumi Akasar.
Dimyati dan Mudjiono (2015). Belajar dan PEmbelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamdu, Ghullam, L. Agustina. (April 2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Vol.12. No.1,, 82-86.
Manulang, N. (2019). Penggunaan Strategi Belajar Aktif Tipe Trading Place Dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Pada Kompetensi DAsar Mendiagnosa Kerusakan Sistem Strarter Mata Pelajaran Teknik Mesin di Kelas XII SMK Swasta Medan Putri T.A. 2017/2018. Jurnal Warta Edisi: 62 Oktober 2019.
Milya Sari, A. (2020). Penelitian Kepustakaan (Libreary Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA. Jurnal Penelitian Bidang IPA dan Pendidikan IPA. Volume 6 (1).
Solihatin, E. (2012). Strategi Pembelajaran PPKN. Jakarta: Bumi Aksara.
Suprihatin, S. (2015). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ISSN:2442-9449. Vol. 3. No. 1.
Suprianto. (2014). Implementasi Metode Trading Palce Untuk Meningkat-kan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas X C SMAN 1 Seluas Kecamatan Seluas Kabupaten Bengkayang Kali-mantan Barat Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi.
Wibowo, Slamet. (Maret 2015). Peningkatan Motivasi Belajar Dalam Pembelajaran IPS Melalui Strategi Role Playing Pada Siswa Kelas IV Semester II Sumberan Tahun 2014/2015.
Yahyar, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Trading Place Terhadap Perilaku Belajar Peserta Didik Kelas IV Di MIS Nuurussa'adah Nangadhero Kecamatan Aesesa kabupaten Nagekeo. 1-103.
Published
2021-08-20
How to Cite
Edu, A. L., & Oktavianus Namas Dali. (2021). PENGGUNAAN STRATEGI PEMBELAJARAN AKTIF TIPE TRADING PLACE UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR IPS SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar (JLPD), 2(1), 59-64. Retrieved from https://jurnal.unikastpaulus.ac.id/index.php/jlpd/article/view/877