Reconstruction of the Story telling Method in Learning to Retell Texts of Fables to Grade VII Students of SMP Al-Hidayah Medan

  • Chici Al Wafiq Universitas Negeri Medan
  • Haryadi Pendidikan Bahasa Indonesia, Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
  • Nas Haryati Setyaningsih Pendidikan Bahasa Indonesia, Pascasarjana Universitas Negeri Semarang
Keywords: Media Alat Peraga, Metode Story Telling, Menceritakan Kembali, Rekonstruksi, Teks Fabel

Abstract

Story telling is one method of speaking in the form of telling activities or telling about an event, and is delivered orally which aims to share stories with others and become a method that can be used in fabel’s learning. Retelling the fable text from read or heard is one of the basic competencies that students are expected to be able to do optimally. The purpose of this research is to reconstruct the story telling method with the help of visual aids in class VII SMP Al-Hidayah Medan. This research was conducted by analyzing (1) the conditions of the application of the story telling method (2) the impact of creative teaching aids. The method used in this research is descriptive qualitative method. Data collection techniques in research were conducted by interviews and literature study. The results showed that the application of the method in learning to retell fable texts in grade VII of Al-Hidayah Junior High School still did not get optimal results and responses both in terms of student response, speaking skills, and the absence of media support, so there is a need for reconstruction to achieve better learning outcomes and student responses.

 

References

Al Murod, S. H. N. (2019). Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui Metode Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Dengan Materi Menceritakan Kembali Isi Fabel/Legenda Daerah Setempat Pada Siswa Kelas Vii Mts. Islamiyah Kedungjambe-Singgahan-Tuban Tahun Pelajaran 2018/2019 (Doctoral Dissertation, Ikip Pgri Bojonegoro).

Anas, M. (2014). Alat peraga dan media pembelajaran. Muhammad Anas.

Agustina, F. (2020). Penanaman Pendidikan Karakter Dan Metode Story telling. Jurnal Penelitian Medan Agama, 10(2).

Aulia, M., Suwatno, S., & Santoso, B. (2018). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Lisan Melalui Metode Story telling. Jurnal Manajerial, 17(1), 110-123.

Ayumi, A. Y., Daulay, S. N., Naryatmojo, D. L., & Haryadi, H. (2021). Rekonstruksi Model Pembelajaran Concept Sentence Dalam Pembelajaran Menulis Puisi Kelas X Man 1 Medan Tahun Pembelajaran 2019/2020. Asas: Jurnal Sastra, 10(2).

Handrayani, G. S. E. (2022). Penerapan Metode Story telling Pada Pembelajaran Berbicara di Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 01-10.

Karyadi, A. C. (2018). Peningkatan keterampilan berbicara melalui metode story telling menggunakan media big book. Jurnal Pengabdian Masyarakat Ilmu Keguruan dan Pendidikan (JPM-IKP), 1(02).

Marlina, L. (2017). Penerapan metode pembelajaran mind mapping (peta pikiran) berbantuan alat peraga terhadap hasil belajar matematika kelas VII SMP 2 Sragi. Delta: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 54-61.

Nupus, M. H., & Parmiti, D. P. (2017). Peningkatan keterampilan berbicara melalui penerapan metode show and tell siswa SD Negeri 3 Banjar Jawa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 296-303.

Oktanisfia, N., & Susilo, H. (2021). Penerapan model pembelajaran story telling dalam meningkatkan English speaking skill at Mr. Bob English course. JPUS: Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 5(1), 48-53.

Prasetyo, Y. A. (2014). Ilustrasi buku cerita fabel sebagai media pendidikan karakter anak. Arty: Jurnal Seni Rupa, 3(1).

Putra, P. B. G., Artika, I. W., & Artawan, G. (2017). Penggunaan Alat Peraga Wayang Tantri Untuk Meningkatkan Daya Tarik Pelajaran Mendongeng Bagi Siswa Kelas Vii Smp Negeri 1 Sukawati. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Undiksha, 7(2).

Sari, I. P. (2018). Pembelajaran Memerankan Isi Fabel Berfokus Pada Kemampuan Berdialog Dengan Menggunakan Metode Role Playing Pada Siswa Kelas Vii Smp Pasundan 3 Bandung Tahun Pelajaran 2017/2018 (Doctoral Dissertation, Fkip Unpas).

Wahid, A. (2018). Jurnal Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 5(2).

Wafiq, C. A., Maharani, L., & Lubis, F. (2021, July). Kreasi Media Pembelajaran Mendongeng Di Era New Normal Dengan Metode 2rd (Reuse, Recycle, And Display). In Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV Tahun 2021 Tema: Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Digital Guna Mendukung Implementasi Merdeka Belajar (pp. 103-108). FBS Unimed Press.

Published
2024-02-26
How to Cite
Wafiq, C. A., Haryadi, & Setyaningsih, N. H. (2024). Reconstruction of the Story telling Method in Learning to Retell Texts of Fables to Grade VII Students of SMP Al-Hidayah Medan. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Missio, 16(1), 1-10. https://doi.org/10.36928/jpkm.v16i1.1847